2013年11月6日水曜日

国際シンポジウム「グローバル・アナーキズムの過去・現在・未来~世界とアジアをつなげるために」飛矢崎報告の概要 The Summary of Presentaiton by Masaya Hiyazaki give at the International Symposium "Global Anarchism: Past, Present and Future. For Connecting Asia to The World"

報告要旨  「革命と戦争のあいだ-〈生の拡充〉の射程-」 

飛矢﨑 雅也             

 今から6年前、『論座』(朝日新聞社)2007年1月号に、赤木智弘の「『丸山眞男』をひっぱたきたい 31歳、フリーター。希望は戦争。」という論考が掲載された。この文章は論壇の一部で注目を集め、論争を巻き起こした。
 この論考の中で赤木は、バブル崩壊以降の就職氷河期に社会に出ざるを得なかった自分たちの世代が社会に対して持つ疎外感と不公平感(「経済成長世代」と「ポストバブル世代」の間の不平等)を告白した。その上で赤木は、戦前には特権階級だった東京大学助教授の丸山眞男が軍隊内でイジメを受けたことを挙げ、戦争が引き起こす混乱期には階級間の逆転もあり得るとして、不安定雇用者としての境遇から自分が脱け出すために、これを打破し、社会の流動化をもたらしてくれる可能性の一つとして、戦争を希望した。
 赤木の文章は大きな反響を呼び、同じ『論座』の同年4月号にはこの文章に対する応答文が左派系の著名人たちから寄せられ、「希望は戦争」論争ともいうべき論争を引き起こした。応答者たちは総じて赤木の認識不足を衝いた。
 確かに赤木の論旨の粗雑さや認識の誤りは容易に指摘できるだろう。しかしそれでもなお問題が残るのは、彼が社会に対して自分の認識を問うていたのではなく、心情を問うていたからである。つまり問題は赤木の認識だったのではない。戦争とそれによる「平等な苦しみ」を希望する彼の心情こそが問題だったのである。したがって、この心情に応えないどんな「正論」も、赤木には「説教」としてしか聞こえなかった。ここに、赤木の文章が言論界で大きな話題となったにもかかわらず、論争がおおよそ擦れ違いに終わり、論点がその後発展しなかった大きな理由があったと考えられる。したがって、この論争を実りあるものにするためには、まず戦争を希望する赤木の心情がどのようなものかを理解しなければならない。
 赤木の訴えからは、犠牲者としての自己意識、承認欲求、そして尊厳の回復への願望が読み取られる。赤木は、自尊心の傷害を屈辱と捉えて、その回復の希望を戦争に託していたのである。
 これについて、「なぜ革命ではなく、戦争を希望するのか」という疑問が出された。これは「なぜ左傾化ではなく、右傾化に向かうのか」という問いにも置き換えられる。その疑問に答えて赤木は、戦争を希望する理由について、社会に対する不信と、社会の中で彼が少数派(貧困労働層)であることから説明している(「けっきょく、『自己責任』ですか 続「『丸山眞男』をひっぱたきたい」『応答』を読んで」『論座』2007年6月号)。こうした赤木の回答の妥当性はさておき、この設問は今日においてもなお興味深い論点を提供しているように思われる。

 それというのも、「希望は戦争」というフレーズで表された右傾化に向かう心情は、昨今問題になっている在日特権を許さない市民の会やヘイトスピーチの参加者にも共有されていると考えられるからである。その心情の裾野は、維新の会や安倍政権の新保守主義的な姿勢と政策が支持を集めていることからも窺えるように、相当広いといえるだろう。そしてこうした傾向が強まる理由にやや先回りして答えるならば、それは帰属感の不安定さにある。加えてこうした傾向の強まる背景に、グローバリゼーションという名の下に進む新自由主義政策の加速という現実を指摘できる。そもそも、赤木による「希望は戦争」論はそうした彼の足下の現実から提起されていたのである。
 論争から6年が経ち、その問題をある程度落ち着いて見られるようになった今、しかも論争となった問題の対象が広がりを見せている現在、この問題を改めて検討してみる意義は大きいと考える。
 そこで本報告は、大杉榮(1885年~1923年)のアナーキズムにヒントを探りながら、この問題に答えてみたい。それに当たって大杉の議論を赤木の議論とつなげるいわば媒介項として、「素人の乱」を取り上げる。その理由は、怨恨感情が優位した赤木と異なり、同じような社会的立場にありながら、「素人の乱」には自己肯定感が優位した〈生の拡充〉が見られるからである。したがって「素人の乱」を見ることによって、不安定な生活に曝された若者たちが抱く希望のかたちを、戦争とは別の方向に見出すことができるだろう。そのために大杉の〈生の拡充〉の議論を検討することは、戦争を希望する心情を解き明かすとともに、革命を希望する上での条件を教えてくれると考える。本報告は、この彼のアナーキズムの原理にまで垂下することによって、今日われわれが当面する問題に応答してみたい。



Presentation Overview
Between War and Revolution – The perspective of “The Expansion of Life”   by Masaya Hiyazaki
  “A 31 year old part-timer who wants to slap Masao Maruyama – desiring war” was the title of an article published in the “Ronza” column of Asahi Newspaper six years ago, in the January issue of 2007. This piece gathered attention in certain circles of the journalistic world and brought about a dispute.
 In this article Tomohiro Akagi (born in 1975) confesses to feelings of alienation and inequality (between the “growth period generation” and the “post bubble generation”) that his generation who had no choice but to go out into society after the bubble burst, felt towards society. He also used as an example, Masao Maruyama (1914-1996), one of the leading political scientist in post-war Japan, who during WW II, in spite of his privileged status - an associate professor at Tokyo University, Maruyama was getting bullied in the military. Akagi used this episode to illustrate how the chaos of war can bring about the reversal of hierarchy. And therefore, Akagi expressed a desire for war, as war would be a potential means of breaking out of his predicament of being a precarious worker by destroying this very situation and bringing about social mobility.
 Akagi’s article was met with a large response and contributions from leftists were gathered and published in the same column of the April issue, causing what could be called a dispute entitled “Desiring War”. Overall the respondents pointed to Akagi’s ignorance.
 To be sure, Akagi’s carelessness and ignorance can be easily pointed out. However, the fact still remains that he was not putting forth a logical argument, but rather he was expressing his personal sentiments. The problem was not Akagi’s ignorance, but his sentiment of desiring the “equal suffering” that war would bring about. Therefore any ‘sound’ responses that did not deal with this sentiment merely sounded like a lecture to Akagi. And perhaps this is the reason that the dispute ended in what most likely was a misunderstanding, and the point that was argued did not go any further, despite the fact that it became a hot topic within the journalistic and academic world at the time. Therefore, to make this dispute that took place into something of value, we first need to understand this sentiment of Akagi’s.
 From Akagi’s appeal, one can read his self awareness of being a victim, his want of acknowledgement and his wish for a return to a position of dignity. Akagi experienced suffering from a loss of self esteem and put his hopes for the recovery of it through war.
 People responded wondering “why does he desire war rather than revolution?” This can be replaced with the question: “why did he take a rightist direction rather than a leftist direction?” In answer to this, Akagi stated that he desired war because of distrust in society, and because of his being of a marginalized population (poor working class). (“So, its ‘personal responsibility’ after all, is it? Re: having read the responses to: ‘Wants to slap Masao Maruyama’” “Ronza” June issue, 2007). Putting aside Akagi’s inappropriateness and generalizations, it would seem that this discussion still poses deeply interesting points today. As well, sentiments displaying a rightist direction, present in the phrase “desiring war”, seem to be shared by participants in the problematic groups opposing special rights for Korean permanent residents and people participating in hate speeches today. What is at the bottom of these sentiments can be described as wide spread, as seen in the likes of the support that the restoration party and the neo conservative stance and policies of the Abe government, have gathered. To go ahead in answering why this tendency is growing stronger, it is because of the instability in a sense of belonging. To add to this, the reality of neoliberal policy being rapidly developed under the name of globalization can be pointed to. After all Akagi’s argument, ‘desiring war’, was born of the reality that he is situated in.
 I think that there is much relevance in revisiting this issue now that six years have passed since the dispute and it is possible, to an extent, to view it calmly and further more now that the problem that caused the dispute has proven it’s self to be spreading.
 In this presentation today, I would like to try to answer to this problem, by searching for hints in Sakae Ōsugi’s anarchism. To connect Ōsugi argument to that of Akagi’s, I will first take up the movement, “The Amateur’s Revolt” in Kōenji, Tokyo, which began around 2005.  The members of this movement are also precarious young workers like Akagi, but in contrast to Akagi who has strong feelings of hatred towards society, members of “The Amateur’s Revolt” have a strong sense of self affirmation.  Looking at this, we can see the hope of such young people who have been exposed to the same precarious situation, but who see hope in things other than war. Through examining Ōsugi’s argument, “the expansion of life”, not only is it possible to explain the reasons why such sentiments of desiring war could form, but it is also possible to explain what is required for the hope of revolution.
  In this presentation I would like to thoroughly investigate Ōsugi’s anarchism to reveal the very principles of it, and through this attempt to answer the problems that we face today.

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