国際シンポジウム「グローバルアナーキズムの過去・現在・未来〜世界にアジアをつなげるために」
2013年11月16日 明治大学リバティータワー 1083教室 10−17時
グローバル・アナーキズムと地球意志
——東洋の共振からの示唆——
樋口拓朗
1990年代終わり頃から、地球上のいたるところで強力なアナーキズム運動が復活するという現象をわれわれは目の当たりにしている。本報告では、グローバルに展開しているアナーキズム運動が、地球上の一部であり、私たちの身体が留め置かれている場所でもある、アジアという地勢でどのような展開をみせているのか、この地域を歩き回ることによって得られた体感から活写し、「新しい地球地図作製」を部分的に試みたい。そのうえで、高祖が『新しいアナキズムの系譜学』で提起した「地球論」を参照しながら、グローバル(全球的)に現象しているアナーキズムを捉えるためのひとつの視点を提起する。
ガブリエル・クーンとセバスチャン・カリチャによれば、東欧諸国やイスラエル、東南アジアなど、伝統的なアナーキズムがほとんど存在しなかった地域でも、今日アナーキズム運動が展開していることの特徴として、1980年代から2000年代までに、パンク・ムーブメントの中からFood Not Bombsや動物解放の運動が生まれ、そこからアナ―キズムを標榜するという流れが広くみられるとしている。その特徴を端的に示しているが、フィリピンのアナーキズム運動だ。
まるで野生のキノコが生え出てくるように―—この言葉は、フィリピンのアナーキスト、バース・ウマリが2000年代以降のフィリピンにおけるアナーキズム運動の再興隆を比喩的に表現したものである。近年のフィリピンにおけるアナーキズムや反権威主義は、80年代初頭から欧米諸国に出稼ぎ移民した比較的富裕層のフィリピン家族のティーンエイジャーが帰国するとともに持ち込まれたパンク・サブカルチャーの中に萌芽がみられる。マルコス軍事独裁政権下では、政府無認可のラジオを通じて政権批判する楽曲が流されるなど、パンク/HCシーンのコミュニティがアナーキストのプロパガンダを意識的に打ち出し始めるようになっていった。その後、とくに1999年のシアトルの乱以降の潮流が、今度はウェブ・メディアを通じて伝えられるようになると、その運動は群島地帯のアナーキーな個々人を引きつけ続けるようになっていった。そうして2000年代に入る頃から、自らをアナーキストと自認する活動家やコレクティブが、フィリピンのそこかしこから急速に繁茂し群生をはじめ、Food Not Bombsやインフォショップといったアナーキストの諸実践が拡散されていくことになった。
同様の過程は、フィリピンとほぼ同時期に強力なアナーキズム運動が勃興したインドネシアにおいても確認できる事態であり、マレーシアにおいても2000年にパンク・シーンの中からFood Not Bombs Kuala Lumpurが生まれ、現在でもカトリック教会前での無料の食事配膳を毎週続けている。一方で、類似した傾向は伝統的なアナーキズムが存在した日本でもみられ、やはり90年代以降に展開したアナーキズムにはパンクの影響ははっきりとあらわれていた。中国の地方都市武漢では、伝統的なアナーキズムとは切断されながら、独自の過程を辿ってDIYパンク・シーンが発生していた。台湾のような離島においても、シーンを形成することなく全く個人的にアナーキズムを実践した例もある。アジアの多くの地域でみられた新しいアナーキズムと呼ばれるものは、伝統を直接継承するような仕方ではなく、部分的にだけ参照したり、あるいは全く切り離された形で、胞子が拡散され菌糸を伸ばし、まるで誰の手も借りずに大地に突然生えてくるマッシュルームのように出現するという過程を辿っていた。
Food
Not Bombsの活動家たちは、自分たちの活動の方法論をモジュール化したパンフレットを拡散、散種する術を「実験的感染主義(contaminationism)」と呼び、実際に80年代から90年代の全米においてFood Not Bombsやインフォショップなどの無数の小さな実験が生起していった。この過程をデヴィッド・グレーバーは、「分子的散種(molecular dissemination)」と名付け、このことがシアトルの出来事を準備したと指摘している。こうした示唆からも、新しいアナーキズムと呼ばれるものが、伝統の継承や伝達よりも、むしろそこから切断されながらも、ウィルスが散種され感染が拡がるように拡散し、偏在する振動体にその揺れが伝わっていくように、地球上のあらゆるところで突然生起していったものであることがわかる。上述のように、そのことは90年代以降の東洋においても確認された事態である。では、その感染を感受する感性、振動波を受け止める身体感覚とは一体何なのか?
ここで、進行中の地球的なアナーキズムを解釈するための視点として、高祖が『新しいアナキズムの系譜学』の中で展開した「地球意志」概念を導入したい。高祖は、新しいアナキズムは古典的アナキズムの「自由意志論(=リバタリアニズム)」を基本的に継承するとしながら、個の自由と生態系との絶対矛盾という限界認識から、新しいアナキズムを駆動するものとして、地球に接近し交歓する個人によって自由の領域が再構成された「地球意志」をあげている。本報告ではこの概念を展開し、グローバル・アナーキズムという事態を地球意志への共振現象と捉える大胆な視点を提起し、今のアナーキズムを構想する想像力を養いたい。
Global
Anarchism and Will of Earth
Suggestive
resonances from Eastern World
Takurō Higuchi
We have
witnessed the phenomenon of strong anarchist movements reemerging in various places
around the world since the end of the 1990s’. In this presentation I would like
to look at how anarchist movements, that have become global, are developing in
Asia which is one part of the world and which is where we are situated, through
illustrating my experiences of walking this earth and attempting to, in parts,
“create a new world map”. As well, I would like to put forward one way of
understanding this anarchism that has become a global phenomenon, by referencing
Iwasaburō Kōso’s “Global
Theory” that he put forward in his book, “A Genealogy of New Anarchism”.
According to
Gabriel Kuhn and Sebastian Kalicha, today there are anarchist movements even in
places such as Eastern European Countries, Israel and South East Asia where
there was almost no historical tradition of anarchism, and that what is
characteristic about it is that between the 1980s’ and 2000s’, punk movements
that lead to the birth of Food Not Bombs and animal liberation movements, lead
people to advocate for anarchism. The scene that shows this clearly is the
anarchist movement in the Philippines.
“As wild
mushrooms grow” – these are the words of the Philippine anarchist, Bas Umali,
to metaphorically illustrate the anarchist movement in the Philippines once again
flourishing since the 2000s’. What can be seen in the recent anarchism and
antiauthoritarianism of the Philippines is the sprouting of the punk subculture
that the teenagers of the relatively wealthy families who immigrated to western
countries to work, brought back with them. Under the military dictatorship of
Marcos, the communities of the punk/HC scene started to intentionally spread
anarchist propaganda through actions like playing anti-governmental music on radio
stations unacknowledged by the government. After this the movement began
attracting anarchistic individuals of the archipelago, when, now through web media,
in particular the current after the riots of Seattle in 1999, began to spread.
And in this way, from about 2000, activists and collectives that self
identified as anarchists began to rapidly proliferate throughout the
Philippines, and commonly practiced anarchist projects such as Food Not Bombs
and info shops spread.
The same
process can be seen in Indonesia where a strong anarchist movement also
suddenly exploded around the same time, as well as in Malaysia where Food Not
Bombs Kuala Lumpur was born of the punk scene. Even now they are continuing weekly
free servings in front of Catholic churches. A similar trend can also be seen
in Japan, though there was a historic anarchist tradition, anarchism that
developed since the 90s’ clearly shows punk influences. In the Wuhan region of
China, though they were severed from their traditions of anarchism, through its
own process a DIY punk scene emerged. There is also the case in which, even in
the distant island of Taiwan, without giving shape to the scene, they practiced
anarchism totally independently. In many regions of Asia, what is called new
anarchism didn’t inherit traditions from a historical anarchism directly,
either referencing parts of it or being completely severed from it, it appeared
through a process that is like wild mushrooms that suddenly sprout, apparently
without anyone’s aid, by diffusing their spores and stretching out their
hyphea.
Food Not Bombs
activists call their tactic of spreading and disseminating their modulated
pamphlets “experimental contaminationism”, and in reality throughout the
Americas, through the 80s’ and 90s’, uncountable little experiments of the
likes of Food Not Bombs and info shops took place. David Graeber called this
process “molecular dissemination” and indicates that this prepared for what
took place in Seattle. Also from this suggestion we can see that what is called
new anarchism was diffused across the earth and suddenly appeared in various
places not by anarchist traditions having been inherited or communicated, and
indeed even when people were totally severed from these traditions, but rather
that it was spread as the contamination of a virus disseminates and spreads,
and as movement is transmitted to an uneven oscillator. As I have stated above,
this situation also took place in Eastern Europe since the 90s’. Then what is
the sensibility that is susceptible to these infections; what is the physical
sense that accepts the oscillatory wave?
Here I would
like to introduce the concept of the “Global Will” that Iwasaburō
Kōso developed in his book, “A Genealogy of New Anarchism”,
as a perspective from which to understand the global anarchism that is
presently taking place. Kōso considers new anarchism to basically have inherited
the “libertarianism” of traditional anarchism. However, while acknowledging the
limit that is the absolute contradiction between individual freedom and the
ecosystem, he speaks of the “ will of earth” of the domains of freedom that are
created by individuals in close relation and exchange with the earth, as the
driving force of new anarchism. In this presentation I would like to develop
this concept and pose the bold view of taking global anarchism to be resonating
with g will of earth, and through this nurture the imagination that conceives the
anarchism of today.
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